NaukaRozwój osobisty

Techniki asertywności i czym ona jest?

Techniki asertywności i czym ona jest?

Powszechnie uznaje się, że osoba asertywna to taka, która ma własne zdanie i umie powiedzieć „nie” wtedy kiedy trzeba. Ważne jest jednak aby odmawiać w sposób kulturalny i z szacunkiem. W innym przypadku jest to ignorancja i arogancja wobec osoby, której odmawiamy.

Czym jest asertywność?

Asertywność jest umiejętnością wyrażania własnego zdania i myśli, uczuć oraz postaw dotyczących danej sytuacji w sposób otwarty, ale bez obrażania innych osób, które mają prawo do własnego zdania. Asertywność cechuje się szacunkiem, z którym trzeba odnosić się do innych i do siebie.

Co to znaczy być asertywnym?

Zastanówmy się, co to znaczy być asertywnym. Mało kto może wprost powiedzieć, że taki właśnie jest. Osoba asertywna potrafi wyrażać swoje zdanie. Jest zdecydowana i pewnie podejmuje swoje decyzje. Nie boi się oceny innych i konsekwencji związanych z jej wyborami.

Warto udać się na trening asertywności. Za pomocom warsztatów z psychologiem możesz podszlifować swoje umiejętności miękkie. W ten sposób lepiej odnajdziesz się w sytuacjach które są przed tobą.

co to znaczy być asertywnym

Czy asertywności można się nauczyć?

Asertywność to umiejętność nabyta, która rozwijania jest w czasie relacji pomiędzy ludźmi. Niektórzy ludzie są ulegli inni roszczeniowi, wszystko uzależnione jest od tego, jaki mają oni szacunek do siebie i innych ludzi.
Osoby asertywne są zadowolone z siebie i swoich poczynań oraz z relacji, jakie łączą ich z innymi ludźmi, a także odczuwają lepsze zdrowie pod względem psychicznym. Dzieje się tak, ponieważ asertywne osoby potrafią o siebie zadbać i nie narażać przy tym otoczenia na złe odczucia.
Sposobem na rozwinięcie własnej asertywność jest skorzystanie z pomocy psychologa, psychiatry lub specjalisty, który przeprowadza szkolenia z asertywności nazywane treningiem asertywności. Innym sposobem na zbudowanie własnej asertywności jest czytanie poradników i książek związanych z rozwojem asertywności.

Przeczytaj również https://ectacoinc.pl/coaching-co-to-jest-i-jakie-sa-jego-rodzaje/

Asertywność przykłady i techniki

Wyróżnić można następujące techniki asertywności:
* komunikat „ja” – technika ta polega na wyrażaniu swoich potrzeb, uczuć i opinii w jasny sposób. Komunikat ten wyrażany jest zawsze w pierwszej osobie liczby pojedynczej. znacza, że zawsze wyraża się to, co dotyczy nas samych, np. Jestem szczęśliwy, chcę wracać do domu,
* twierdzenie empatyczne – polega na próbie zrozumienia i uszanowania potrzeb, uczuć oraz zdania innych ludzi. Technika ta polega na tym, że upewniamy swojego rozmówce o tym, że go rozumiemy i szanujemy jego zdanie na dany temat, np. Rozumiem Cię i chętnie Ci pomogę.
* technika FUO – nazwa tej techniki wzięła się od słów fakt-ustosunkowanie-oczekiwanie, są to słowa, które określają porządek w asertywnej wypowiedzi. Technika ta sprawdza się w konfliktowych sytuacjach, ponieważ pomaga opanować emocje i uczucia, np. Kiedy podnosisz głos podczas rozmowy ze mną, odbieram to jako atak, więc proszę, abyś się uspokoił,
* zdarta płyta – technika ta polega na określeniu granic, jakich nie chcemy przekraczać oraz na ustaleniu swojego zdania. Sprawdza się ona u osób, które są uległe. W praktyce wygląda ona tak, że jeśli ktoś jest wobec Ciebie agresywny, wówczas nie rozpoczynasz z nim dyskusji i trzymasz się swojego zdania, które nie jest usprawiedliwieniem,
* mówienie „nie” – odmawianie to bardzo ważna część bycia asertywnym. Cecha ta pozwala uszanować własne granice i nie pozwala na wykorzystanie Cię przez innych. Odmawianie bywa trudne zwłaszcza w zażyłych i bliskich relacjach, dlatego robiąc to, trzeba być grzecznym, szczerym oraz nie trzeba przepraszać.

Zobacz też https://e-waluty.net.pl/psycholog-czy-psychiatra-gdzie-udac-sie-po-pomoc/

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.