BiznesNauka

Jak założyć działalność – wszystko co musisz wiedzieć

Jak założyć działalność – wszystko co musisz wiedzieć

Własna firma to dla wielu osób kusząca opcja. O takim sposobie zarabianie na życie często myślą nie tylko osoby młode, ale i pracownicy zmęczeni bolączkami rynku pracy. Prowadzenie własnej działalności gospodarczej wydaje się im łatwiejsze, a kusi przede wszystkim nadzieją większej swobody. W Polsce stanie się przedsiębiorcom nie jest trudne, wystarczy dopełnić kilku formalności. W tym artykule wyjaśniamy jak założyć działalność gospodarczą.

Od czego zacząć?

Prowadzenie własnej firmy wymaga sprecyzowania pomysłu na czym chcemy w niej zarabiać. Właśnie dlatego przed podjęciem decyzji o założeniu własnej działalności gospodarczej warto wykonać kilka kroków.

Podstawą kwestią jest krytyczna analiza, czy nasz pomysł da się spieniężyć oraz uzyskać satysfakcjonujący zysk. W tym celu konieczna jest analiza rynku. Po pierwsze trzeba sprawdzić czy takie produkty lub usługi są już na rynku, a jeśli tak, to czy musimy się liczyć z dużą konkurencją. Po drugie trzeba spróbować oszacować czy potencjalne zapotrzebowanie na nasz produkt lub usługę będzie wystarczające by nasza działalność była opłacalna.

Powyższe kroki najlepiej zrobić w ramach biznesplanu. W tym dokumencie oprócz szans na zarobek koniecznie należy dodać wszystkie koszty prowadzenia działalności, zwłaszcza te, które trzeba będzie ponieść niezależnie od tego czy pojawią się przychody – jak np. opłaty na ZUS. Dopiero analizując wszystkie te kwestie można ocenić czy warto przekuć pomysł na biznes we własną działalność gospodarczą.

Jakich formalności trzeba dopełnić?

Mając już pomysł na biznes, który rokuje oczekiwaną przez nas dochodowość można przejść do kolejnego kroku – rejestracji działalności. W zależności od rodzaju biznesu trzeba wybrać czy własna firma ma być prowadzona w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej czy spółki. Najwięcej osób jednak zaczyna prowadzić biznes właśnie w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, głównie ze względu na ulgi na ZUS.

Rejestrację działalności zawsze zaczynamy od wpisania jej do CEIDG, czyli do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W tym celu trzeba podać swoje dane, datę rozpoczęcia działalności, adres firmy oraz rodzaj działalności jaki będzie w ramach niej prowadzony w formie kodów PKD (Polskiej Klasyfikacji Działalności). Rejestrując firmę w urzędzie miasta i/lub gminy podajemy też wybraną formę opodatkowania oraz numer rachunku bankowego dla firmy. Dzięki temu w ramach tak zwanego „jednego okienka” działalność zostanie od razu zgłoszona do ZUS i Urzędu Skarbowego.

O co jeszcze warto zadbać rozpoczynając własną działalność gospodarczą?

Dobry pomysł na biznes i dopełnienie wymaganych formalności to dopiero połowa sukcesu. Już na początku działalności warto zadbać o odpowiednie narzędzia. Prowadzenie firmy, oprócz wykonywania produktów czy usług na których się zarabia, wiąże się licznymi obowiązkami administracyjnymi.

Warto od początku zadbać o odpowiednie narzędzia wspierające ten proces, tak by móc się skupić przede wszystkim na tym co generuje zyski. Przede wszystkim chodzi tu o programy do fakturowania, system CRM (czyli system do zarządzania relacjami z klientem) oraz programy do ewidencji magazynowej czy księgowej.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.