Jak to możliwe, że jedne osoby nie mają problemu z szybkim znalezieniem nowej pracy, a inne szukają jej miesiącami i nie mogą liczyć nawet na zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną? Może się wydawać, że winne są przede wszystkim nieszczęśliwe zbiegi okoliczności, czy jednak taki sposób tłumaczenia problemów ze znalezieniem zatrudnienia ma w ogóle sens? Często problemem jest przede wszystkim brak umiejętności jej szukania we właściwy sposób. Problem jest poważny, nie oznacza to jednak, że nie da się go rozwiązać.
Zacznij od analizy rynku
Zapotrzebowanie na pracowników nie zawsze rozkłada się w ten sam sposób. Różni się nie tylko w zależności od miejsca, ale i od branży. Pierwszym krokiem na drodze ku nowemu zatrudnieniu powinno być więc odpowiedzenie samemu sobie na pytanie o to, czym charakteryzuje się rynek pracy w konkretnym regionie kraju. Pozwoli to na uzyskanie odpowiedzi na pytanie o to, jakie są realne szanse na zatrudnienie. Już na tym etapie dobrze jest też ustalić, jakie są nasze mocne i słabe strony, gdzie chcemy pracować, a jakich sytuacji na rynku pracy wolelibyśmy unikać. Wszystkie te kroki sprawią, że znacznie mniej ogłoszeń wyda się nam atrakcyjnych. Przyczynią się jednak do tego, że na te najbardziej interesujące będziemy odpowiadać rzeczywiście świadomie.
Korzystaj z Internetu
Szukanie pracy odbywa się na wiele sposobów, trudno jednak nie dostrzec tego, że atrakcyjne oferty najczęściej i w największej liczbie pojawiają się przede wszystkim w Internecie. Co więcej, dzięki dostępowi do dziesiątek portali jesteśmy w stanie bez trudu znaleźć interesujące nas propozycje pracy tak w kraju, jak i za granicą. Należy jednak liczyć się z tym, że w wielu przypadkach wiadomość e-mail razem z załączonym do niej dokumentem prezentującym nasze CV to zdecydowanie za mało. Aplikowanie powinno być przemyślane. Można, oczywiście, wysłać odpowiedzi na wszystkie dostępne ogłoszenia mając nadzieję, że nie pozostanie się dzięki temu niezauważonym. Takie podejście nie jest jednak wcale uważane za najwłaściwsze, zwłaszcza że niepowodzenie wpędza w kompleksy. Warto przedstawiać się tylko tym pracodawcom, których oferta rzeczywiście wydaje się nam atrakcyjna.
Dbaj o swoje CV i list motywacyjny
W wielu opracowaniach dotyczących tego, jak znaleźć pracę, można przeczytać, że to rozmowa kwalifikacyjna jest decydującym etapem rekrutacji. Rzeczywiście, to właśnie ona decyduje o tym, czy kandydat stanie się pracownikiem, czy też będzie musiał pogodzić się z tym, że tym razem się nie udało. Nikt nas jednak na nią nie zaprosi, jeśli przygotowane przez nas dokumenty aplikacyjne nie będą atrakcyjne. Stworzenie naprawdę dobrego CV nie jest wcale trudne, bo dziś może w tym pomóc wiele portali ze specjalnymi kreatorami. Nieco bardziej skomplikowane jest pisanie listu motywacyjnego, w sieci nie brakuje jednak również porad poświęconych temu zagadnieniu. Warto pamiętać o tym, że tak w jednym, jak i w drugim przypadku dokument powinien nawiązywać do konkretnego ogłoszenia akcentując te atuty, elementy wykształcenia i doświadczenia zawodowego, które podkreślają, że jest się najlepszym kandydatem na dane stanowisko.