Copywriter to w dużym uproszczeniu osoba zajmująca się pisaniem teksów na zamówienie. W rzeczywistości jednak sprawa jest bardziej skomplikowana i wymaga odpowiedniej wiedzy, doświadczenia, a w wielu wypadkach silnej motywacji do pracy, natchnienia i znajomości potrzeb rynku.
Na czym polega praca copywritera?
Jak wspomniano powyżej, praca copywritera polega przede wszystkim na przygotowywaniu teksów zgodnych z wymaganiami i oczekiwaniami zamawiających. Należy jednak pamiętać o tym, że zwykle nie ogranicza się ona do typowych ośmiu godzin i bywa nieregulowana czasowo. Warto podkreślić, że w tej branży nie liczy się jedynie zdobyte wykształcenie, ale również tak zwane lekkie pióro oraz umiejętność stworzenia tekstu „szytego na miarę”. Jego treść musi wzbudzać ciekawość odbiorcy, a często wywoływać nawet określone działanie, w tym na przykład zakup danego towaru.
Z czego wnika trudność tego zawodu?
Osoba podejmującą się zobowiązań musi być pełna pasji, której nie może przysłonić nawet natłok codziennych obowiązków. Tworzone teksty muszą być bowiem nie tylko oryginalne i interesujące, ale również pełne merytorycznej wiedzy podanej w sposób określony w zleceniu. Mogą to być zatem treści dość ogólne, które jedynie zwracają uwagę na dane zagadnienie, jak również pełne specjalistycznej wiedzy dokumenty eksperckie. Niezależnie jednak od stopnia zaawansowania muszą one wzbudzać zainteresowanie u odbiorcy.
Z jakimi branżami związany jest ten zawód?
Pisanie tekstów na zlecenie zwykle związane jest z reklamą. Określone treści są wykorzystywane w działaniach marketingowych realizowanych za pomocą prasy czy internetu. Zwykle nie ma tu mowy o wąskiej specjalizacji, ponieważ otrzymywane zlecenia mogą dotyczyć często bardzo odległych od siebie branż. Konieczne jest zatem wyjątkowe zaangażowanie, umiejętność znajdowania użytecznych informacji oraz zdolność pracy pod presją czasu. Osoba wykonująca ten zawód tworzy bowiem teksty zapleczowe, reklamowe, opisy produktów, artykuły na blogi, jak również treści wykorzystywane na innych stronach internetowych, ulotkach czy w social mediach. Możliwości są zatem niemal nieograniczone.
Jakie korzyści daje ta praca?
Z pewnością tworzenie tekstów daje wiele satysfakcji oraz zdecydowanie pozwala poszerzyć horyzonty. Daje możliwość wykazania się na wielu płaszczyznach oraz zdobycia przydatnej wiedzy. Osoby pracujące w tym zawodzie mogą działać samodzielnie lub współpracować w zespole. Praca może być wykonywana w domu, w biurze lub nawet w kawiarni. Jedynym ograniczeniem jest dostęp do komputera i internetu.
Czy praca ma jakieś wady?
Główną wadą zawodu jest często nielimitowany i nieunormowany czas pracy. Wykonywanie obowiązków służbowych w domu może być trudne do pogodzenia z życiem codziennym. Dobrym rozwiązaniem jest wówczas wykonywanie zadań w biurze. Pisarz może być zatrudniony w firmie reklamowej, marketingowej lub redakcji. Nieżalenie jednak od miejsca pracy wymaga ona bardzo silnej motywacji i samozaparcia.