Z każdym dniem ilość użytkowników dokonujących zakupów w sieci rośnie. Pomysł na prowadzenie własnej działalności biznesowej, takiej jak sklep internetowy, wydaje się być świetnym sposobem na zarabianie pieniędzy. Najprostszą metodą na początek przygody z prowadzeniem sklepu wydaje się być działalność w trybie dropshippingu.
Dropshipping co to jest i jak zacząć w nim działać?
Jest to model logistyczny, w którym sklep pełni rolę podmiotu zbierającego informację o zamówieniach, po czym w dalszej kolejności przekazuje ją dalej do dostawcy. Cała odpowiedzialność za wysyłkę i dostawę towaru przeniesiona jest na dostawcę, najczęściej na hurtownię dysponującą danym przedmiotem zakupu. Sprzedawca zarabia na różnicy pomiędzy ceną detaliczną a hurtową towaru.
Rozpoczęcie działalności w takim modelu biznesowym wydaje się być całkiem korzystne. Dropshipping umożliwia sprzedaż artykułów niemalże nieograniczonego asortymentu.
Na początku należy podjąć decyzję, w jakiej branży sprzedawca będzie działał. Im mniejsza konkurencja na rynku, tym wyższe zarobki sklep będzie generował, nakładając wyższe marże.
Kolejnym wymogiem jest posiadanie własnego sklepu internetowego. Do jego budowy klient może skorzystać z gotowych platform e-commerce, generujących różne koszta, w zależności od sposobu założenia, prowadzenia i marketingu sklepu.
Ostatnim etapem jest znalezienie i rozpoczęcie współpracy z hurtownią, czyli kluczowym partnerem w dropshippingu.
Jakie zalety posiada dropshipping?
Niewątpliwie jest to dobry pomysł na założenie biznesu dla osób rozpoczynających przygodę ze sprzedażą internetową. Na początku, do pewnego progu dochodowego, równego połowy płacy minimalnej, nie trzeba zakładać własnej działalności gospodarczej. Jest to proste rozwiązanie, które generuje małe koszta startowe i pozwala w krótkim czasie na obserwację szybkiego wzrostu inwestycji i zysków z niej. Główne zalety dropshippingu to:
– ograniczenie przestrzeni magazynowej,
– brak kosztów ochrony i przechowania nadmiarowych zamówień,
– dowolność miejsca pracy,
– mniejsza odpowiedzialność i liczba obowiązków,
– elastyczność zmiany asortymentu sprzedaży, w przypadku braku popytu na obecnie sprzedawane produkty.
Jakie są wady dropshippingu i jak je zminimalizować?
Niewątpliwie model ten posiada swoje wady. W działalności sklepu należy uwzględnić zwroty reklamowe od klientów. Ważne jest, aby zarezerwować przestrzeń, na której będą one przechowywane. Łatwiejszą kwestię magazynowania towarów ze zwrotów będą miały sklepy sprzedające mniejszy gabarytowo asortyment.
Właściciel sklepu ma mniejszą kontrolę nad szybkością i sposobem dostawy towaru. Ma też mniejszy kontakt z klientem, co jest kluczowe w tego typu działalności. Zawsze istnieje także ryzyko przejęcia sieci odbiorców przez dostawcę bez pośrednictwa sprzedawcy.
Po uwzględnieniu powyższych uwag, należy zwrócić szczególną rozwagę na wybór hurtowni, z jaką rozpoczniemy współpracę. Informacje możemy czerpać z różnych mediów społecznościowych, blogów lub forów internetowych, zawierających przydatne informacje.