Początek procesu zakupowego w handlu elektronicznym
Każdy potencjalny konsument rozpoczyna proces zakupowy od sprawdzenia dostępnych w sieci ofert. W tym celu odwiedza on przede wszystkim sklepy internetowe, sprawdzając też przy okazji porównywarki cenowe. Korzystanie z przeglądarek daje wymierne korzyści – dzięki nim znajdzie poszukiwany przedmiot w najkorzystniejszej cenie.
Samo odnalezienie kategorii produktów to nie wszystko. Teraz trzeba wybrać jeden, najlepszy artykuł. Kluczem jest tu nie tylko cena (ta powinna być oczywiście jak najniższa). Każdy kupujący analizuje też jakość oraz markę produktu. Narzędziem stosowanym w celu podjęcia jak najlepszej decyzji jest sprawdzenie recenzji na temat przedmiotu zainteresowania.
Ciekawym aspektem procesu zakupowego w e-commerce jest wirtualny koszyk. W tego rodzaju system powinien być wyposażony każdy dobry sklep internetowy. Dodawanie, czy usuwanie produktów z niego powinno być maksymalnie intuicyjne i proste. W ten sposób klient chętniej zakupi więcej niż jeden przedmiot podczas pojedynczego zamówienia.
Więcej porad związanych z zakupami online znajdziesz w tym tekście: https://pragmago.tech/pl/porada/proces-zakupowy-w-e-commerce-jak-dotrzec-do-klienta/
Płatność, dostawa i zwroty — klucz do przyciągnięcia klienta na dłużej
Wielu klientów rezygnuje z zakupu na etapie płatności. Wszystko przez mało intuicyjne metody płatności. Dobry sklep powinien uruchomić płatności kartą płatniczą, przez internetowe portfele, takie jak PayPal, przez szybki przelew online, czy też kodem BLIK. W ten sposób maksymalizuje się szanse dopasowania płatności do preferencji klienta. Nie można też zapomnieć o korzystaniu z zabezpieczeń, które pozwolą ochronić wrażliwe dane obecne podczas transakcji.
Niekiedy klientów odstrasza też sposób dostawy produktów. Kluczem jest tu zaoferowanie różnych możliwości dostarczenia towarów. Mowa tu nie tylko o drodze pocztowej, czy też przez pośrednictwo kuriera. Warto skorzystać też z automatów paczkowych. Istotne są też możliwości wygodnego zwrotu produktu. Klient powinien mieć łatwy dostęp do zasad oraz procedur z tym związanych. Pomaga to w budowie zaufania i lojalności konsumenckiej.
Budowa lojalności klienta w e-commerce i odpowiednia obsługa
Proces zakupowy nie kończy się w momencie opłacenia zamówienia. Należy do niego również późniejsza obsługa klienta. Liczy się zaoferowanie kontaktu zarówno mailowego, jak i telefonicznego. Dobrym pomysłem jest też czat online.
Ostatnim elementem procesu zakupowego jest próba zatrzymania klienta “na przyszłość”. Pomagają w tym wszelkie programy lojalnościowe, wyprzedaże i inne promocje, które zwrócą jego uwagę. Sprawdzić może się też newsletter. Dzięki temu klient będzie dobrze poinformowany o wszelkich nowościach, czy też okazjach cenowych. Jednocześnie poczuje, że warto wrócić do wcześniej wybranego sklepu, gdyż ten opiekuje się klientami.
Jak widać proces zakupowy w e-commerce, jest niezwykle rozbudowany. Właśnie to przyczynia się do jego popularności. Handel elektroniczny pozwala dużo mniejszym kosztem zadbać o klienta i umożliwia mu wygodne zakupy. Rynek e-commerce z każdym miesiącem się rozwija i są wprowadzane na nim nowe rozwiązania, które tylko będą zwiększać komfort klientów. Znacząco ułatwiają one zakupy online.
Materiał zewnętrzny